&he New Pork Bimes  nttps:/nyti.ms/2D70Dn2

EUROPE

RT Brings Its Russian Perspective to
France

By ELIAN PELTIER DEC. 19, 2017

PARIS — Minutes after it began broadcasting on Monday night, the new television
channel RT France took aim at the country and its president, Emmanuel Macron.

“President Assad accuses France of supporting terrorism,” the scroll at the

bottom of the screen stated.

France and the United States are part of a coalition committed to removing
Syria’s president, Bashar al-Assad, and Mr. Assad has accused France of merely
prolonging Syria’s civil war, which has claimed hundreds of thousands of lives since

2011.

It was a classic rhetorical gambit by RT, the Russian public broadcaster formerly
known as Russia Today, which is ultimately financed by the Kremlin. Detractors say
that RT is part of a disinformation campaign that peddles exaggerations and
untruths to undermine confidence in Western institutions and destabilize democracy
itself.

“Ideally for the Russian authorities, the main goal remains to increase the

public’s distrust toward their political elite and their media, in order to end up


https://www.nytimes.com/
https://nyti.ms/2D7oDn2
https://www.nytimes.com/pages/world/europe/index.html
https://www.nytimes.com/by/elian-peltier
https://www.nytimes.com/2017/09/13/magazine/rt-sputnik-and-russias-new-theory-of-war.html
https://www.nytimes.com/2017/01/07/world/europe/russias-rt-the-network-implicated-in-us-election-meddling.html
https://www.nytimes.com/2017/03/08/world/europe/russias-rt-network-is-it-more-bbc-or-kgb.html?_r=0

paralyzing the decision making process,” said Julien Nocetti, a research fellow who

specializes in Russia at the French Institute for International Relations.

Others said the launch of the channel could bring fresh air to a crowded yet
homogeneous media landscape.

“RT France is going to reach a very limited audience and its repercussions will
be minimal, but a contradictory voice never hurts,” said Thierry Vedel, a researcher
on media pluralism and democracy at Sciences Po. He added that France’s four main
news channels shared a similar agenda, making it unusual for them to provide

innovative coverage.
“A new vision is always interesting, until it becomes dangerous,” he said.

A prerecorded interview of President Emmanuel Macron that aired on public
television channel France 2 on Sunday night drew much criticism on social media for
its soft questions and its obedient tone. On Twitter, a Paris correspondent for the
Reuters agency called it “deferential journalism at its worst,” echoing a widespread
feeling here that the mainstream media have been too complacent toward Mr.
Macron, a young and media-savvy president whom critics call the “president of the
rich” and who has openly argued that a powerful presidency is needed to revive
French greatness.

“A day after the interview of the French head of state by the French state
television, TV Macron has no lesson to give to TV Putin,” a prominent media critic,

Daniel Schneidermann, wrote in a reference to the France 2 interview.

In response to increased wariness about their network, RT executives

emphasized the need for an alternative take on international news.

With its slogan “Dare to question,” the channel will push viewers to think
outside of what RT’s station manager and editor in chief, Xenia Fedorova, called the

“Information bubble of the mainstream media.”

“There’s always another side of the story, but there is a lack of that alternative
point of view here,” Ms. Fedorova said in a phone interview, pointing out to the lack

of coverage about Russia’s involvement in the Syrian war as an example.


https://www.ifri.org/en/about/team/julien-nocetti
http://www.cevipof.com/fr/l-equipe/les-chercheurs/chercheurs/bdd/equipe/27
https://www.francetvinfo.fr/politique/emmanuel-macron/direct-regardez-l-entretien-exclusif-d-emmanuel-macron-invite-du-20-heures-de-france-2_2519319.html
https://twitter.com/MichelReuters/status/942484638844452864
https://www.nytimes.com/2017/11/01/world/europe/france-emmanuel-macron.html
https://francais.rt.com/en-direct

The launch of the French channel has come under high scrutiny from national

authorities.

At a joint news conference with Russia’s president, Vladimir V. Putin, in May,
President Emmanuel Macron of France dubbed the network and internet news
agency Sputnik as “organs of influence and deceitful propaganda,” and accused their

journalists of spreading “defamatory untruths.”

Earlier this year, a United States intelligence report said the Kremlin-funded
network used the internet and social media to conduct “strategic messaging for the

Russian government.”

“We will be constantly monitoring it,” Olivier Schrameck, the head of France’s
broadcasting regulatory body, the Conseil Supérieur de I’Audiovisuel, told journalists
last month about RT’s French channel, adding that it would react quickly in the

event of any “anomaly.”

Russia Today was founded in 2005 and launched RT US in 2010. It now has six
channels that broadcast in English, Spanish and Arabic. The network says it reaches

700 million people in over 100 countries.

The French channel will operate with a budget of 20 millions euros and an
expected staff of 50 journalists for a total of 150 employees both for the channel and
the existing French website by the end of 2018. Around 50 journalists are already
working in spacious, new offices that include a newsroom and two studios in
Western Paris, close to the offices of the BBC and the French channel Canal+.

For its first day on air, the channel covered two years of Russian intervention in
Syria and the increasing isolation of the U.S. after its veto at the U.N., among other
topics. It broadcast a French subtitled version of RT’s documentary “North Korea:
The happiest people on earth,” and aired an interview with the American filmmaker
Oliver Stone about his documentary on Mr. Putin.

The channel invited former French presidential candidate and euroskeptic
politician Nicolas Dupont-Aignan — who gathered less than five percent of the vote
in the first round of the election this year. The channel provided little in the way of


https://www.nytimes.com/2017/05/29/world/europe/emmanuel-macron-putin-france-russia.html
https://www.nytimes.com/2017/01/07/world/europe/russias-rt-the-network-implicated-in-us-election-meddling.html
http://www.csa.fr/Le-CSA/Presentation-du-Conseil/Le-College/Olivier-Schrameck
https://www.nytimes.com/2017/03/08/world/europe/what-is-rt.html
https://www.rt.com/shows/documentary/392283-north-korea-happiest-people/
https://www.youtube.com/watch?v=TunXXfe85lk

on-the-ground reporting, except for street interviews that asked people in France

what they thought of RT’s launch in their country.

Most of the interviewees had never heard about RT. Media experts said they
expected the channel to attract a limited audience for its first months on air: The
channel only broadcasts on Free, France’s fourth largest television operator. A
second operator will host the channel by the end of February, while the two others,
SFR and Orange, are still in negotiations with the network

Executives of RT want to tap into a growing audience in France, where it
launched a website in 2015 that last year grew faster than any of RT’s six foreign-

language sites, a spokesman for the network said in March.

For its nightly newscasts, the channel’s executives have hired Stéphanie de
Muru, a former top host from BFM TV, France’s leading news channel. Another
notable hire was Jacques Sapir, an economist and editorialist who writes for the

Kremlin-backed Sputnik news agency.

Follow Elian Peltier on Twitter: @ElianPeltier.

A version of this article appears in print on December 20, 2017, on Page A8 of the New York edition with
the headline: Is France the Latest Front in Russia’s Information War?.

© 2017 The New York Times Company


https://francais.rt.com/
https://www.nytimes.com/2017/03/08/world/europe/russias-rt-network-is-it-more-bbc-or-kgb.html?_r=0
https://fr.sputniknews.com/radio_sapir/
https://twitter.com/ElianPeltier
https://www.nytimes.com/content/help/rights/copyright/copyright-notice.html

